فایل رم گوشی بیست

۸۹ مطلب در شهریور ۱۳۹۵ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:31

فهرست مطالب

تابلوها و اصلاح ضریب قدرت

تابلوها

انواع تابلوها از لحاظ محل و نقش در سیستم کنترل انواع تابلوها از لحاظ کاربرد چند مشخصه فنی مهم تابلوها

1) تابلو اصلی و نیم&zwnj اصلی توزیع نوع ایستاده قابل دسترس از جلو یا پشت:

2) تابلو اصلی و نیم&zwnj اصلی نوع ایستاده چند خانه&zwnj ای:

3) تابلوهای ایستاده چند جعبه&zwnj ای:

4) تابلوهای توزیع فرعی نوع دیواری:

5) تابلوهای توزیع فرعی نیرو و روشنایی برای نصب در محوطه باز:

لوازم، وسایل و تجهیزات داخل تابلو

اجزاء داخلی تابلوهای اصلی (NHV)

تابلوهای فشار قوی

اجزاء اصلی تابلو فشار قوی

وسایل حفاظت و کنترل در تابلوهای فشار ضعیف و فشار قوی

چند نکته در مورد تابلوها

تصحیح ضریب قدرت

انواع تعدیل قدرت

یافتن مقدار قدرت و ظرفیت خازنها

اجزاء سیستم اصلاح ضریب قدرت

تابلوها و اصلاح ضریب قدرت

تابلوها

در هر پست توزیع، حداقل یک ترانسفورماتور و دو تابلوی فشار قوی و فشار ضعیف وجود دارد. تابلوی فشار قوی از یک کلید قطع کننده بار و سه عدد فیوز HH تشکیل شده است و تابلوی فشار ضعیف (380V) که در توزیع اولیه NHV و در توزیع ثانویه UV نامیده می&zwnj شود. بحث ما دراین قسمت روی تابلوهای فشار ضعیف NHV و UV خواهد بود.

انواع تابلوها از لحاظ محل و نقش در سیستم کنترل

تابلوهای فشار ضعیف به چهار دسته اصلی، نیم اصلی (که از تابلوی اصلی تغذیه می&zwnj شود)، فرعی تأسیسات (که از تابلوی نیم&zwnj اصلی تغذیه می&zwnj شود) و فرعی روشنایی و پریز (که از تابلوی نیم اصلی تغذیه می&zwnj شود)، تقسیم می&zwnj شود که به تابلوی اصلی NHV و به بقیه تابلوها UV می&zwnj گوییم.

انواع تابلوها از لحاظ کاربرد

1) تابلوهای تمام&zwnj بسته: این تابلوها در کارخانه ساخته می&zwnj شوند و در فضاهای سرپوشیده به کار می&zwnj روند. انواع این تابلوها در زیرآمده است:

الف) تابلوی تمام بسته ایستاده: این تابلوها در تابلوهای اصلی، نیم اصلی و فرعی تأسیسات به کار می&zwnj روند. و به انواع زیر تقسیم می&zwnj شوند.

الف ـ1) تابلوهای قابل دسترسی از جلو

الف ـ2) تابلوهای قابل دسترسی از پشت و قابل فرمان و اندازه&zwnj گیری از جلو

الف ـ3) تابلوهای چند خانه&zwnj ای: هر سلول قابل خانه&zwnj بندی متغیر است.

الف ـ4) تابلوهای چند جعبه&zwnj ای: که با اتصال جعبه&zwnj ها به هم تابلو تشکیل می&zwnj شود و بر روی پایه فلزی یا دیوار قابل نصب است و برای توزیع نیروی اصلی برق، فضای باز، مناطق صنعتی و کارخانجات و در مناطق غباری و مرطوب به کار می&zwnj رود.

ب) تابلوی تمام بسته دیواری: که به دو نوع توکار و روکار تقسیم می&zwnj شوند، این تابلوها فقط از جلو قابل دسترس هستند و در تابلوهای فرعی روشنایی و نیرو به کار می&zwnj روند.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰

مقدمه
پروتکل اینترنت خط سری (SLIP) و پروتکل نقطه به نقطه (PPP) در میان پروتکل&zwnj های ICP/IP منحصر به فرد هستند زیرا عملکرد کامل لایه پیوند داده را در اختیار می&zwnj گذارند. سیستم&zwnj های که به یک LAn وصل می شوند برای کنترل اتصال واقعی به شبکه به یکی از پروتکلهای استاندارد لایه پیوند داده مثل اینترنت TokenRing وابسته&zwnj اند. دلیل آن این است که سیستم&zwnj ها معمولا از یک رسانه به صورت اشتراکی استفاده می کنند. پس باید یک مکانیزم MAC برای تنظیم دستیابی به ان وجود داشته باشد.
SLIP و PPP برای استفاده با مودم&zwnj ها و اتصالات مستقیم دیگر که نیازی به کنترل دستیابی به رسانه ندارند طراحی شده&zwnj اند. از آنجا که SLIP و PPP فقط دو سیستم را به هم وصل می کنند پروتکل&zwnj های نقطه به نقطه یا انتها نامیده می&zwnj شوند. در پشته پروتکل را تعریف می&zwnj کنند، غیر از لایه فیزیکی که به یک استاندارد سخت افزاری مثلا برای واسط درگاه سری RS &ndash 232 وابسته است که اتصال به مودم را در اختیار می&zwnj گذارد.
معمولا سیستم&zwnj ها ار SLIP یا PPP برای برقراری اتصال به انینترنت یا WAN استفاده می&zwnj کنند، چه به LAN وصل باشد و چه نباشند. تقریبا همه Pc های مستقل که برای دستیابی به انیترنت از مودم برای وصل شدن به یک ISP استفاده می&zwnj کنند این کار را با استفاده از یک اتصال PPP انجام می دهند هر چند برخی انواع سیستم&zwnj ها هنوز از SLIP استفاده می&zwnj کنند. LAn ها نیز در مسیریابهای خود برای وصل شدن به یک ISP و برقراری امکان دستیابی به اینترنت برای کل شبکه یا برای وصل شدن به یک LAn دیگر و تشکیل یک اتصال WAN از اتصالات SLIP یا PPP استفاده می کنند. هر چند این دو پروتکل تداعی کننده اتصالات مودم هستند، ولی فناوریهای دیگر لایه فیزیکی از جمله خطوط استیجاری ، ISDN ، رله فریم و TM هم می توانند از SLIP و PPP استفاده کنند.
SLIP و PPP پروتکل&zwnj های اتصال&zwnj گرا هستند که به ساده&zwnj ترینن بیان یک پیوند داده را بین دو سیستم برقرار می&zwnj سازند. آنها دیتاگرام&zwnj های IP را برای انتقال بین کامپیوترها کپسوله می&zwnj کنند، همان کاری که اترنت و Token Ring هم انجام می&zwnj دهندع ولی آنها از فریم خیلی ساده&zwnj تری استفاده می&zwnj کنند. دلیل ان این است که این پروتکل&zwnj ها مشکلات پروتکل&zwnj های LAn را ندارند. آنجا که پیوند فقط از یک اتصال بین دو ک تشکیل می&zwnj شود نیازی به مکانیزم&zwnj های کنترل دستیابی به رسانه&zwnj ای همچون CSMA /CD یا تبادل توکن نخواهد بود. همچنین در رابطه با آدرس&zwnj دهی بسته&zwnj ها به یک مقصد خاص مشکلی وجود ندارد، از آنجا که فقط دو کامپیوتر در اتصال شرکت دارند داده&zwnj ها فقط به یک جا می&zwnj توانند بروند.
SLIP
SLIP در اوایل دهه 1980 به عنوان ساده&zwnj ترین راه حل ممکن برای ارسال داده به روی اتصالات سرای ایجاد شد. هیچ استاندارد رسمی این پروتکل را تعریف نمی&zwnj کند، به خاطر این که چیز زیادی برای استاندارد کردن وجود ندارد و مشکلی در زمینه قابلیت همکاری وجود ندارد. اما در یکی از مستندات IETD تحت عنوان Nonstadard for Transmission of IP Datagrams over Serial Lines ( 1055 RFC) عملکرد این پروتکل تعریف شده است.
فریم SLIP خیلی ساده است. یک فیلد یک بایتی با مقدار هگزادسیمال c0 به عنوان مرز END عمل می کند، که به دنبال تمام دیتاگرام&zwnj های IP که به روی پیوند ارسال می&zwnj شوند می&zwnj آید. کاراکتر END به سیستم دریافت کننده اطلاع می&zwnj دهد بسته که هم اینک ارسال می شد به پایان رسیده است. بعضی از سیستم&zwnj ها پش از هر دیتاگرام IP هم یک کاراکتر END قرار می دهند. به این ترتیب اگر نویز خطی بین دیتاگرام&zwnj ها پیش بیاید سیستم دریافت کننده با آن مثل یک بسته رفتار می&zwnj کنند زیرا در دو طرف آن کاراکترهای END قرار گرفته&zwnj اند. آن گاه وقتی پروتکل&zwnj های لایه&zwnj های بالاتر سعی می&zwnj کنند که این بسته نویز را پردازش کنند می&zwnj فهمند که آشغال است و آن را دور می&zwnj ریزند.
شکل
اگر دیتاگرامی حاوی بایتی c0 باشد سیستم آن را پیش از ارسال به رشته دو بایتی db dc تغییر می&zwnj دهد بسته به اشتباه خاتمه نیابد. بایت db به کاراکتر ESC (escape) اشاره می&zwnj کند، که وقتی با کاراکتر دیگری جفتشود هدر خاصی را تامین کند. اگر دیتاگرام در قسمتی از داده خود حاوی یک کاراکتر ESC واقعی باشد سیستم پیش از ارسال رشته db dc را جایگزین آن می کند.
نکته: کاراکتر ESC تعریف می&zwnj شود معادل کاراکتر ESC اسکی نیست.
نقایص SLIP
پیاده&zwnj سازی SLIP به دلیل سادگی ان آسان است و سربار کمی را به ارسالات داده اضافه می&zwnj کند، ولی در ضمن فاقد ویژگیهایی است که می توانستند آن را به پروتکل مفیدتری تبدیل نمایند. مثلا SLIP این قابلیت را ندارد که آدرس IP هر سیستم را در اختیار سیستم دیگر بگذارد، و این بدان معنی است که هر دو سیستم باید با آدرس IP سیستم دیگر پیکگربندی شوند. همچنین SLIP هیچ راهی برای شناسایی پروتکلی کمه فریم آن را منتقل می&zwnj کند ندارد، این امر مانع از خطا را نیز ندارد، که پروتکل&zwnj های لایه شبکه (مثل IP و IPX) روی یک اتصال می&zwnj &zwnj شود.. SLIP قابلیتهای تشخیص یا خطا را نیز ندارد، که باعث می&zwnj شد این تکالیف به پروتکل&zwnj های لایه&zwnj های بالاتر سپرده شوند و در نتیجه تاخیر بیشتری نسبت به یک مکانیزم تشخیص خطای لایه پیوند داده حاصل شود.
SLIP فشرده (CSIP)
هنگامی که دو سیستم با استفاده از SLIP با هم ارتباط برقرار می&zwnj کنند بیشتر سربار کنترلی که پروتکل&zwnj های لایه&zwnj های شبکه و انتقال ایجاد می&zwnj کنند تکرار می شود، به خصوص در اتصالات TCP مثلا در هر دیتاگرام Ip، حاوی 64 بیت داده است که به آدرس&zwnj های IP سیستم&zwnj های مبدا و مقصد اختصاص داده می&zwnj شوند. اما از آنجا که فقط دو کامپیوتر روی شبکه هستند لزمی ندارد که این آدرس&zwnj ها در تمام بسته&zwnj ها تکرار شوند. در مدتی که اتصال SLIP برقرار است دو سیستم به مبادله صدها یا هزاران بسته می&zwnj پردازند که اطلاعات موجود در سرآیندهای پروتکل&zwnj های لایه&zwnj های شبکه و انتقال آنها مشابه است.
Compressing TCP / IP Headersfor Low- Speed SerialLinks RFC 1144 مکانیزمی را تعریف می کند که توسط آن سیستم&zwnj های شرکت کننده در یک اتصال SLIP بیشتر اطلاعات اضافی را از سرایندها حذف می&zwnj &zwnj کنند و سربار از 40 بایت به پنج بایت یا کمتر کاهش می&zwnj دهند. به این ترتیب کارایی اتصال به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
این نوع فشرده سازی سرآیند در بسیاری از پیاده&zwnj سازی های PPP نیز تحت عنوان فشرده&zwnj سازی سرآیند ون جکسون یافت می&zwnj شود، نامی که از مولف RFC 1144 گرفته شده است.

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 35 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰

انواع کنترل الحاقی سازه ها
به طورکلی سیستم های کنترل الحاقی به چهاردسته کنترل غیرفعال ، نیمه فعال ، فعال ومرکب تقسیم می گردند.

1-1- کنترل غیرفعال
درسیستمهای غیرفعال اثر میرایی بدون اعمال انرژی خارجی بر روی سیستم گیرا حاصل می گردد و عملکرد این وسایل بواسطه حرکت ناشی اززلزله صورت می گیرد که رفتاری درجهت استهلاک انرژی ازخود نشان می دهند . این سیستم ها نیاز به استهلاک انرژی سازه اولیه را با انعکاس یا جذ بخشی از انرژی ورودی کاهش می دهند و به موجب آن امکان تخریب سازه ای کاهش می یابد ( هاوزنر 1997) .
ولی استفاده ازاین سیستمها به این دلیل که نمی توانند تعاملی با هرشرایط بارگذاری خارجی یا الگوهای معمول داشته باشند محدود می شود. یکی ازگونه های سیستمهای کنترل غیرفعال جدا سازی لرزه ای است (اغلب به نام جدا ساز پایه خوانده می شود ). یک سیستم جدا ساز لرزه ای ، نظیر آن چه که درشکل (1-1) نشان داده شده ، عمدتا درپی یک سازه قرارمی گیرد. سیستم جدا ساز قابلیت انعطاف پذیری وجذب انرژی را نشان می دهد ، درنتیجه ترازانرژی را که می تواند به سازه منتقل شود کاهش می دهد. مهمترین نیازمندیها برای یک سیستم جدا ساز انعطاف پذیری آن جهت تطویل پریود طبیعی و تولید اثر جداسازی ، صلبیت کافی اش درمقابل ارتعاشات محیطی تحت بارهای سرویس وقابلیت استهلاک انرژی ان است.

تصویر (1- 1) سیستم های جداساز لرزه ای

تجهیزات جداسازی لرزه ای عبارتند از تکیه گاههای الاستوهریک ، تکیه گاههای سربی لاستیکی ، تکیه گاههای لاستیکی با میرایی بالا ، تکیه گاههای اصطکاکی لغزشی آونگی ، وغیره .( soong and constantinou 1994) نمونه دیگری ازسیستم کنترل غیرفعال تجهیزات سیراکننده غیرفعال اضافی به کارگرفته اند ؛ این ابزار یک سازه را به دلیل افزایش ظرفیت استهلاک انرژی اش محافظت
می کنند. سیستم گیرا الحاقی با جذب بخشی از انرژی وارده برسازه عمل می کند . درنتیجه خواسته های استهلاک انرژی کاهش یافته ازخرابی ساده اولیه جلوگیری می شود. این اثر به وسیله تبدیل انرژی جنبشی به گرما یا پخش انرژی درمیان مودهای ارتعاشی قابل دستیابی است.
روش اول ازابزاری که براساس اصولی چون ، لغزش اصطحکاکی ، جاری شدن ماده ، تبدیل ماهیت درماده ، وتغییر ویسکوالاستیک اجسام یا مایعات عمل می کنند ، استفاده می نماید .
روش دوم استهلاک انرژی یکپارچه کردن جاذبهای ارتعاش دینامیکی است ، نظیر میراگرهای جرمی تنظیمی ، میراگردهای مایع تنظیمی ، وغیره .
ازمزایای روش کنترل غیرفعال امکان بهره برداری همیشگی وعدم نیاز جدی به تعمیرونگهداری واستقلال ازانرژی خارجی وآغاز عمل خودکار آنهاست .

1-2- کنترل فعال
درسیستمهای فعال با اعمال انرژی خارجی سعی برکنترل رفتار ساختمان درهنگام بروز بارگذاری جانبی ازقبیل زلزله می گردد . این انرژی می تواند به صورت ایجاد نیروی خارجی درخلاف جهت نیروی وارد بر ساختمان وخلاف جهت حرکت ساختمان عمل نماید. دراین صورت نیاز به استفاده از سیستمهای پیچیده وکنترل هوشمند نیروها می باشد. سیستم کنترل فعال توانایی هماهنگی با شرایط گوناگون .... سیستمهای کنترل فعال توانایی هماهنگی با شرایط گوناگون بارگذاری وکنترل مودهای ارتعاشی مختلف سازه را دارند ( Housner etaI1997) . یک تصویر کلی ازیک سیستم کنترل فعال در تصویر ( 1-2) نشان داده شده است. دراین سیستم سیگنالهایی که برای کنترل فعال کننده ها فرستاده می شوند تابعی ازپاسخگویی تخمین زده شده به وسیله حسگرهای فیزیکی هستند ( Houseer etaI. 1997) .
وظیفه اصلی یک طراح سیستم کنترل فعال تعیین یک تدبیر کنترلی است که ازیک پاسخهای تخمینی سازه برای محاسبه سیگنالهای کنترل کننده متناسب جهت انتقال به فعال ساز استفاده کند. تدابیر کنترلی گوناگونی پیشنهاد شده ومورد تحقیق قرارگرفته اند ؛ مثالهایی نظیرکنترل توانمند ، کمترل سود لغزان ، کنترل انطباقی ، کنترل فازی ، کنترل شبکه عصبی ، کنترل غیرخطی ، کنترل مدل پیشگویانه ، وغیره .


شکل (1-2) : نمای شماتیک سیستمهای کنترل فعال

لازم به ذکراست که درروش طراحی « قانون طلایی » وجود ندارد زیرا هرروش کنترل ضعف وقوتهای خودش را دارد. بکارگیری روش ارائه شده به ویژگیهایی هدف مورد کنترل واهداف عملکردی مطلوب وابسه است .

1-3- کنترل نیمه فعال
یک حالت متوازنی بین سیستمهای کنترل فعال وغیرفعال درقالب سیستمهای کنترل نیمه فعال گسترش یافته است . که مبتنی برتجیهزات نیمه فعال هستند. یک ابزار کنترل نیمه فعال خواصی دارد که دریک لحظه واقعی می تواند تنظیم گردد ولی نمی تواند به سیستم کنترل شوند ، انرژی وارد سازد ( Housner et aI 1997) اغلب ، بعضی ابزار به صورت میراگرهای غیرفعال قابل کنترل ارجاع می شوند .
به دلیل اینکه این سیستم ، ابزارکنترل غیرفعال سازگاری بدون نیازبه منبع نیروی بزرگی را ارائه می کنند ، در سالهای اخیرتوجه بسیارزیادی را به خود جلب نموده اند . بسیاری ازاین سیستمها می توانند به تنهایی فقط به نیروی باطری اصلی نیرو به سازه ممکن است ازبین برود. هم چنین ، به دلیل اینکه تجهیزات غیرفعال نمی توانند به سیستم سازه ای انرژی وارد سازند ، استعداد بی ثبات کردن سیستم را ندارند . فعالیتهای توسط چندی از محققین نشان داده است که سیستمهای کنترل غیرفعال ، وقتی به طورمتناسبی بگارگرفته شوند ، به طرزقابل توجهی به جوابهای بهتری از سیستمهای کنترل غیرفعال نائل می شوند ؛ درحقیقت ممکن است آنها حتی سیستمهای کاملا فعال را بی اثر سازند. توانایی مهم آنها درکنترل پاسخهای سازه ای درمحدوده وسیعی از شرایط بارگذاری دینامیکی اثبات شده است . هماهنگونه که درشکل ( 1-3) نشان داده شده نمونه هایی ازبعضی وسایل مورد بحث دیده می شود. میراگر روزنه ای متغیر ، میگراگراصطحکاکی متغیر،

شکل ( 1-3) : میراگرهای روزنه ای متغیر: میراگرهای اصطکاکی متغیر،

میراگرهای مایع تنظیمی ؛ و d میراگرهای مایع قابل کنترل .
میراگرا تنظیم شوند ، ومیگراهای مایع قابل کنترل . سیستمهای کنترل نیمه فعال مجموعه ای ازبهترین خصوصیات سیستمهای کنترل فعال وغیرفعال هستند .
استراتژی کنترل یک سیستم کنترل نیمه فعال مبتنی بر بازبرخورد ارتعاشات سازه است. الگوریتم های مختلف کنترل می توانند مستقیما ازسیستمهای کنترل فعال هماهنگ شوند. اما سیستمهای کنترل نیمه فعال ماهیت ذاتی غیرخطی ابزار نیمه فعال ، عمدتا غیرخطی هستند .

1-4- کنترل مرکب هیبرید
سیستم کنترل مرکب هیبرید HYBRID ترکیب کنترل فعال وغیرفعال برای محافظت سازه دربرابر زلزله های قوی وپرشدت پیشنهاد می گردد. عمل یکپارچه این درسیستم با هم موجب افزایش قدرتمندی سیستم غیرفعال وکاهش نیازمندی به انرژی سیستم فعال می گردد. در روش اصلی جهت بکارگیری سیستمهای هیبرید وجود دارد :
میراگر جرمی هیبرید ( HMD) وسیستم جدا ساز لرزه ای هیبرید . یک میراگر جرمی هیبرید متشکل است ازیک میراگر جرمی تنظیمی ویک فعال کننده جهت افزایش توانمندی آن برای کاهش ارتعاشات سازه ای تحت شرایط بارگذاری مختلف . معمولا انرژی مورد نیاز توسط یک HMD خیلی کمتر ازمقدار انرژی مورد نیاز به وسیله یک AMD با همان عملکرد است .
HMA وی شکل نشان داده شده در یک سیستم HMD تیپ است .
که توسط صنایع سنگین ساخته شده است ، ومرکب است از میراگر جرمی غیرفعال آونگی ویک سیستم هدایت کننده فعال یک موتور الکتریکی نسبتا کوچک ( 75KW).
برج 52 طبقه Shinsuku park Tower ازاین سیستم برای کاهش ارتعاش سازه ای تحت اثر زلزله ای متوسط وباد شدید استفاده می کند .
DUOX ( Ohrui et aI 1994) نوع دیگری ازسیستم HMD .

فصل دوم
میراگرهای جرمی تنظیمی TMD

2-1- تعریف میراگرجرمی تنظیمی
میراگر جرمی تنظیمی ازجلمه ابزار کنترل غیرفعالی است که ازیک جرم ، یک فنر ویک میراگرتشکیل یافته وبرای کاهش ارتعاشات دینامیکی یک سازه برروی آن نصب می شود . این جرم به گونه ای برروی غلتک های تکیه گاهی قرارمی گیرد که فقط امکان حرکت دریک امتداد را خواهد داشت .
اساس کاراین میراگر مبتنی بر تنظیم فرکانسی ارتعاشی این سیستم جرم است می باشد ، اما می تواند با فرکانس هرمود یا مودهایی ازسازه که سعی برکنترل آنها است تنظیم گردد. بنابراین با شروع تحریک خارجی ، حرکت میراگر درفازی خارج از حرکت سازه تشدید شده وانرژی ازطریق نیروی اینرسی که میراگر به سازه وارد می کند ، مستهلک می شود. مفهوم TMD اولین بار توسط فرام درسال 1909 میلادی برای کاهش حرکات قائم و نوسان بدنه کشتی ها مطرح شد . مدتی بعد دن هارتوگ درمورد تنظیم بهینه پارامترهای میرایی درکتاب خود درزمینه ارتعاشات مکانیکی مطالبی ارائه نمود . تئوری اولیه فقط برای سیستم های نامیرای یک درجه آزادی که تحت تاثیر یک تحریک سینوسی قرارداشتند قابل کاربرد بود. محققین زیادی سعی کردند این تئوری را به سیستم های میرایی یک درجه آزادی . بسط دهند ، مهمترین این تلاش ها توسط راندال وهمکارانش درپ1981 صورت گرفت . درادامه مطالعات گسترده ای برای تصمیم کاربرد این میراگر درسیستم های چند درجه آزادی صورت گرفت و محققین زیادی به بررسی تاثیر میراگر جرمی تنظیمی برکاهش پاسخ دینامیکی سیستم های چند درجه آزادی پرداختند . همچنین برخی دیگرازمحققین تلاش خود را به یافتن پارامترهای بهینه این میراگر برای این سیستم ها معطوف ساختند. به علاوه مطالعات زیادی با موضوع بررسی تاثیرعملکرد میراگر جرمی تنظیمی صورت گرفته است .
نتایج برخی ازاین تحقیقات نشان می دهد که عملکرد میراگر جرمی تنظیمی دربرابر تحریک زلزله که نسبت به باد دارای تغییرات بیشتری است ، وابستگی زیادی به مشخصات رکودهایی زلزله منجمله محتوای فرکانسی آن دارد. تعدادی ازمحققین معتقدند که این میراگر تنها زمانی درکاهش پاسخ زلزله موثراست که زلزله وارد برسازه داری محدوده فرکانسی کوچک ومدت زمان طولانی باشد. درادامه انواع میراگرهای جرمی تنظیمی ونمونه های اجرا شده این میراگرها ارائه می گردند .

2-2- انواع میراگرهای جرمی تنظیمی
2-2-1- میراگرهای جرمی تنظیمی انتقالی
شکل ( 2-1) نمای کلی یک میراگر جرمی انتقالی که دریک امتداد عمل می کند را نشان می دهد. جرم ساکن برتکیه گاههایی که غلتکهایی هستند وبه جرم اجازه می دهند نسبت به سقف به طورجانبی انتقال یابد قراردارد . فنرها ومیراگرها بین و اعضای تکیه گاه قائم مجاور طوری قرار داده می شوند که نیروی جانبی « خارج از فاز » را به سقف وسپس به قالب ساختمانی منتقل کنند. میراگرهای انتقالی دو جهته ، ازفنرها ومیراگرهای دردو جهت متعامد تشکیل یافته اند واین توانایی را برای کنترل حرکت سازه دردو جهت متعامد فراهم می آورند. بعضی مثالها ازنمونه های قدیمی این نوع میراگرها درذیل تشریح شده اند .
دومیراگر بربرج 60 طبقه جان هانکوک واقع درپوستون به منظورکاهش پاسخ نسبت به باد شدید باد قرارداده شده اند. این میراگرها دردو انتهای متقابل در58 امین طبقه ، به فاصله 67 متر، قرارگرفته اند و برای خنثی کردن نوسان وبه همان اندازه پیچش ناشی از شکل ساختمان حرکت می کنند . وزن هرمیراگر 2700 کیلو نیوتن ومرکب است از یک جعبه فولادی هرازسرب با ابعاد تقریبی 2/5 مترمربع و 1متر عمق که هرصفحه ای فولادی سوارشده است . وزنه هرازسرب بطور جانبی با فنرهای سخت مهاری ،&zwnj هرستونهای داخلی ساختمان تکیه داده شده است وبا سیلندرهای هیدرولیکی هوشمند کنترل می گردد، هریک تکیه گاه هیدرواتاتیکی متشکل ازلایه نازکی ازروغن نیروکه ازحفره های درصفحه فولادی تراوش می کنند می لغزد. هرگاه شتاب نیرو ازg 003/0 برای دو سیکل متوالی تجاوز نماید ، سیستم بطورخودکار فعال می شود. این سیستم توسط مشاور Le Messurier با هزینه ای درحدود 3 میلیون دلار تهیه شد وانتظار این است که تغییرمکان ( نوسان این سو آن سوی ساختمان ) را 40 تا 50 درصد کاهش دهد.

مرکز سیتی کرپ Citicorp center
TMD سیتی کرپ منهتن نیزبه وسیله شرکت Le Missurier وشرکا طارحی واجرا شد. این ساختمان 279 متری زمان تناوب اصلی حدود 5/6 ثانیه ونسبت میرایی اصلی 1 درصد درامتداد هرمحور دارد . TMD سیتی کرپ برشصت وسومین طبقه درنوک سازه قراردارد ، جرم آن Mg366 ، حدود 2 درصد جرم مودال موثراولین مود و 250 باربزرگتر ازهرمیراگری که تا آن زمان نصب گردیده بود. دو محوره طراحی شده بود .تشدید سازه ساختمان با زمان تناوب عامل میرایی خطی قابل تنظیم از 8 درصد تا 14 درصد ، وحداکثر تغییرمکان نسبی 4/1 + متر،&zwnj انتظار می رود دامنه نوسان جانبی ساختمان را حدود 50 درصد کاهش دهد . این کاهش با افزایش میرایی اصلی سازه حدود 4 درصد مرتبط است . یک بلوک جرمی مبتنی با حدود 6/2 مترارتفاع وبا مقطع عرضی پلانی 1/9 متر در 1/9 متر که بریک مجموعه دوازده تایی تکیه گاههای متوازن شده با فشار هیدرولیکی وقطر60 سانتی مترتکیه داده شده است. هنگام عمل تکیه گاهها روغن را ازیک پمپ هیدرولیکی جداگانه تغذیه می شود وقادراست بلوک جرمی را حدود 2 سانتی متر به موقعیت عملکردی اش درحدود 3 ثانیه بالا ببرد تامین می کنند. سیستم میراگرهرگاه شتاب افقی از 003/0 برای دو سیکل متوالی تجاوز کند به طورخودکار فعال می گردد، وبه طور خودکار هردوقت شتاب ساختمان درهریک از محورها دربیش ازیک مهلت 30 دقیقه ای از g 0075/0 تجاوزنکند ، خاموش می شود Le Messurier تخمین می زند که TMD سیتی کرپ ، با هزینه ای درحدود 5/1 میلیون دلار ، 5/3 تا 4 میلیون دلارصرفه جویی کند . مجموع این هزینه مقداری حدود 2800 تن فولاد سازه ای که برای ارضا گیرداری تغییرشکل مورد نیاز بوده را نمایان می سازد .

برج بین المللی کانادا Candind NationaI Tower
دکل فولادی مخابراتی 102 متری واقع برنوک برج بین المللی کانادا در نورنتو با درنظرگرفتن آنتن 553 متر به دو سیراگ هدایت شده به منظور جلوگیری ازانحراف بیش از اندازه آنتن هنگام وقوع باد مجهز است . سیستم میراگر مرکب است ازدو طبقه فولادی پنجره ای شکل ، به عرض 35 متر ، عمق 30 سانتی متر ، قطر 4/2 و 3 متر، واقع بر تراز 488 و 503 متری ، هرحلقه حدود 9 تن را نگاه می دارد وبه وسیله سه شاهتیرفولادی نصب شده دراطراف دکل مخابراتی حمایت می شود. چهارنقطه تکیه گاهی و نقطه اتکائی که درتمام جهات می چرخند حلقه ها را به تیرها متصل می سازند. علاوه بر 4 میراگر مایع هیدرولیکی فعال ، سوارشده براطراف دکل وپیوسته با مرکز هرنقطه انرژی را مستهلک می کنند. همانطور که حلقه های وزین سربی به جلو وعقب حرکت می کنند ، سیستم میراگر هیدرولیکی انرژی وارده ار مستهلک می کندو پاسخ برج را کاهش می دهد. این سیستم میراگر توسط وشرکا طراحی شد . میراگرها برای دومین وچهارمین مودهای ارتعاشی براساس حداقل سازی بارهای خم کننده آنتن ، مودهای اول وسوم خواصی مشابه بتن پیش تنیده سازه تکیه گاه آنتن را دارند وبه سیاری اضافی احتیاجی ندارند .

برج فرودگاه chiba
برج فرودگاه chiba ( تکمیل شده در 1986 ) اولین برج درژاپن بود که به TMD مجهز شد برج این فرودگاه یک سازه فولادی با 125 متر ارتفاع است که 1950 تن وزن و شکل پلانی لوزی وطول جانبی 15 متر دارد . زمان تناوب مودهای اول ودوم به ترتیب 25/2 و 51/0 ثانیه درجهت x هستند ودر جهت y به ترتیب 7/2 و 57/0 ثانیه می باشند . میرایی برای مود اصلی 5/0 درصد تخمین زده شد . نسبت های سیرای متناسب با فرکانسها برای مودهای بالا تر درتحقیق فرض شد. هدف TMD افزایش سیرایی مود اول برای هردو جهت x و y است . شکل 202 این میراگر را نشان می دهد که به وسیله شرکت تولیدی میتسو وبیشی تولید گردید این میراگر ویژگیهای زیررا دارد. نسبت جرم به ترتیب به جرم مودال اولین مود حدود 0083/0 درجهت 0125/0 درجهت u؛ و یک نسبت تناوب درجهات x وy به ترتیب 24/2 و 72/2 ثانیه ؛ و یک نسبت سیرایی 15 درصدی . حداکثر تغییرمکان نسبی میراگر نسبت به برج 1 متردرهرجهت است . کاهش حدود 30 تا 40 درصد درتغییرمکان سقف فوقانی و30 درصد دراوج لنگرخمشی مورد انتظار است .

شکل 2-1 میراگرجرمی تنظیم برج مراقبت فرودگاه
نمونه های قدیم تر TMD ها مکانیسمهای پیچیده ای برای تکیه گاهها و عناصر سیرایی بکارگرفته اند ، جرمهای نسبتا بزرگی دارند ، فضای اشغال شده نسبتا زیادی دارند و کلا گران هستند . نمونه های جدیدتر نظیرشکل ( 2-3) برای حداقل سازی این محدودیتها طراحی شده اند. این تصویر مجموعه ای ازتکیه گاهها لاستیکی الاسقو هریک ازبکارگرفته است که به صورت فنرهای برشی انجام وظیفه می کنند ، واجزایی قیربه لاستیکی ERC که توانایی سیرایی دیسکو الاستیک را فراهم می آورند.

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 29 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰

Photo

کتاب "آن سوی آفتاب" نوشته علی اکبر جعفری ندوشن


علاقمندان می توانند جهت دریافت کتاب و شرکت در مسابقه کتابخوانی کتاب مذکور که در قالب 7 سؤال تستی چهار گزینه ای می باشد به یکی از کتابخانه‌های عمومی مراجعه نمایند.

می توانند جهت دریافت فایل PDF کتاب و پاسخ نامه به لینک های زیاد مراجعه نمایند.

http://www.asr-entezar.ir/archives/27316

http://www.axgig.com/images/84090743310623996578.jpg


معرفی کتاب

جهان و ایران، بیشتر امام خمینی (ره) را به عنوان رهبری سیاسی و قاطع می‏ شناسد. مردم، سیاستمداران و صاحب نظران خارجی وقتی با امام (ره) آشنا شدند که ایشان رهبری قیام علیه رژیم شاه را بر عهده داشت. ویژگی‏های رهبری و مبارزاتی معظم له، از ایشان شخصیتی سیاسی، باهوش، زیرک، مقتدر، پرجاذبه، فرهمند، نستوه و قاطع در جهان امروز به نمایش گذاشت. مردم ایران نیز به عینه امام (ره) را رهبر مبارزه‏ ای دیدند که موفق شد، نظام مستحکم پهلوی را که حامیان بین المللی قدرتمندی داشت. در اندک مدتی از پای بیندازد. برای اینکه نشان داده شود این شخصیت سیاسی قاطع و مدیر قدرتمند بحران، دارای زندگی خصوصی آکنده از مهربانی و سادگی است. مرکز اسناد انقلاب اسلامی گوشه‏ هایی از زندگی امام (ره) را با عنوان آن سوی آفتاب به سال 1380 برای اولین بار چاپ و منتشر کرد. این اثر مورد اقبال و توجه دانش‏ پژوهان واقع شد.



  • ۰
  • ۰
پایان

فرمت فایل : word(قابل ویرایش)تعداد صفحات73

فصل اول : ادبیات پژوهش

مقدمه 1
بیان مسئله 4
اهمیت و ضرورت پژوهش 6
اهداف پژوهش 8
فرضیه&zwnj های پژوهش 8
تعریف متغیرها 9

فصل دوم : پایه&zwnj های نظری و پیشنة تحقیق

مقدمه 11
اضطراب 11
علائم اضطراب 19
بیماری&zwnj های که در اثر اضطراب ایجاد می شوند. 20
رویکردهای نظری به اضطراب 24
اضطراب امتحان 32
پیشینه تحقیقات 39

فصل سوم : روش تحقیق

مقدمه 45
عنوان صفحه

جامعه آماری 45
نمونه آماری 45
شیوه اجرای تحقیق 49
روش&zwnj های آماری 49

فصل چهارم : یافته&zwnj های پژوهشی

مقدمه 51
یافته&zwnj های توصیفی 52
یافته&zwnj های استنباطی 55

فصل پنجم : بحث و نتیجه&zwnj گیری

مقدمه 57
بحث و نتیجه&zwnj گیری 57
پیشنهادهای کاربردی 60
پیشنهادهای پژوهشی 61
محدودیت&zwnj های پژوهش 62

منابع و ضمائم 63



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
مقاله

لینک *پایین مطلب*



فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)



تعداد صفحه:30

فهرست و توضیحات:

اسراف و تبذیر در قرآن و سنت

مقدمه

آیات مربوط به زیاده&rlm روى در صرف مال شامل دو بخش است:

الف) اسراف در مصرف شخصى مى&rlm فرماید: کلوا من ثمره اذا اثمر ... (۱۴) از میوه آن به هنگامى که به ثمر مى&rlm نشیند بخورید و حق آن را به هنگام درو بپردازید، اسراف نکنید که خداوند مسرفین را دوست نمى&rlm دارد.

بنابراین اسرافى که در بعد اقتصادى بیشتر مورد توجه است و موجب تضعیف بنیه مالى محرومان و لذت&rlm طلبى مسرفان مى&rlm شود و از بلاهاى بزرگ اجتماعى است و فقر و محرومیت&rlm بیشتر به دنبال دارد همین نوع اسراف است که هر مسلمان با توجه به وظیفه و تعهد و مسؤولیتى که در برابر خداوند و اجتماع دارد لازم است، در مخارج زندگى خویش رعایت اعتدال را بکند و جدا از اسراف پرهیز نماید.

ب) اسراف به خاطر دیگران وقتى انفاق از حد تعادل خارج شود نسبت&rlm به انفاق شونده و انفاق&rlm کننده هر دو عوارض سوء و زیانبار خواهد داشت، به این جهت است که قرآن مجید وقتى در آیاتى از سوره شریفه فرقان ویژگیهاى مؤمنان و بندگان واقعى را برمى&rlm شمارد یکى از آن ویژگیها را این&rlm گونه معرفى مى&rlm فرماید:



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
303-

303- پاورپوینت آماده: درس سوم - درآمدی بر ادبیات حماسی/ کاوه ی دادخواه - 51 اسلاید



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه:9

فهرست مطالب

اطلاعات اولیه

تعریف

نحوه تشکیل پیوند هیدروژنی

شرایط تشکیل پیوند هیدروژنی

توجیه خواص غیرعادی برخی از مواد

خواص ترکیباتی که پیوند هیدروژنی دارند

چرا یخ شناور است؟

چرا نقطه جوش آب بالا است؟

کاربردهای پیوند

اطلاعات اولیه

جاذبه بین مولکولی دربرخی از ترکیبات هیدروژن&zwnj دار بطور غیرعادی قوی است این جاذبه در ترکیباتی مشاهده می&zwnj شود که درآنها بین هیدروژن و عناصری که اندازه کوچک و الکترونگاتیوی زیاد دارند پیوند هیدروژنی وجود دارد. پیوند هیدروژنی نه تنها بین مولکولهای یک نوع ماده ، بلکه بین مولکولهای دو ماده متفاوت که توانایی تشکیل پیوند هیدروژنی را دارند نیز برقرار می&zwnj شود.

تعریف


هرگاه هیدروژن به اتمی با الکترونگاتیوی زیاد مثل فلوئور ، اکسیژن یا نیتروژن متصل گردد شرایطی برای بوجود آمدن نوع بسیاری مهمی جاذبه بین مولکولی مثبت ـ منفی که آن را پیوند هیدروژنی می&zwnj گویند حاصل می&zwnj شود. به عبارت دیگر ، اتم هیدروژن یک مولکول و زوج الکترون غیر مشترک مولکول دیگر متقابلا همدیگر را جذب می&zwnj کنند و پیوندی تشکیل می&zwnj شود که به پیوند هیدروژنی مرسوم است.




دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
450-

  1. اضرار به غیر

از قید لزوم وجود ارزش مالی یا اثباتی در داده پیام تولید شده می&zwnj توان نتیجه گرفت که قلب حقیقت باید متضمن ضرر بالفعل یا ممکن&zwnj الوقوع باشد اعم از اینکه ضرر به منافع خصوصی اشخاص یا منافع عمومی جامعه وارد شود. از این رو صرف قلب و تحریف حقیقت بدون امکان اضرار به غیر، جعل تلقی نمی&zwnj شود ولی در عین&zwnj حال باید توجه داشت که اضرار به غیر، جزئی از عنصر مادی جرم جعل نیست.

تحقق ضرر آنی یا ممکن&zwnj الوقوع، شرط تحقق مسئولیت کیفری تلقی نمی&zwnj شود و صرف انجام یکی از مصادیق مطروحه و ارتکاب عنصر مادی این جرم برای تعقیب کیفری کافی است. به عبارت دیگر اگرچه این جرم در دسته&zwnj بندی جرائم مطلق قرار می&zwnj گیرد و در عین حال آنی است و به محض انجام اعمال مجرمانه اضرارآمیز قابل تعقیب است ولی تحقق ضرر آنی، شرط اعمال مسئولین کیفری نیست و عمل مرتکب در هر صورت قابل مجازات است هرچند ضرر یا خسارتی وارد نیامده باشد. در چنین شرایطی ضرر مطلق ناشی از ایجاد داده پیام&zwnj های مجعول برای تحقق جرم کافی است و مفهوم ضرر در عنصر مادی این جرم مستتر است و تصور نهایی مرتکب از انجام جرم بخشی از عنصر روانی است که در زیر به آن خواهیم پرداخت.

گفتار پنجم- عنصر روانی جعل رایانه&zwnj ای

جعل رایانه&zwnj ای همانند نوع سنتی آن، جرمی عمدی است و علاوه بر سوءنیت عام و آگاهی مرتکب از ارتکاب اعمال مجرمانه، سوءنیت خاص اضرار به غیر، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی نیز لازم است.

به عبارت دیگر:

اولاً: باید با علم و آگاهی کامل و عمداً مبادرت به قلب حقیقت و تحریف حقایق نماید،

ثانیاً: باید آگاه باشد که اعمال وی اضرارآمیز بوده و تولیدات مجرمانه وی، قابلیت اضرار به غیر را دارد و ممکن است به منافع کل جامعه یا افراد تشکیل دهنده آن لطمه وارد نماید.

بنابراین در مواردی که مرتکب با علم به اینکه عمل وی قلب و تحریف حقیقت است، در داده پیام&zwnj های شخصی متعلق به خود تغییراتی ایجاد و با ورود برخی اطلاعات یا حذف و محو بخشی از آن، داده پیام جدیدی را به ضرر خود ایجاد می&zwnj نماید، از آنجا که سوءنیت خاص اضرار به غیر به سوءنیت عام قلب و تحریف حقیقت ملحق نشده است، عمل وی مشمول مجازات نخواهد بود.

گفتار ششم- دیدگاه فقه

از جمله جرائم سنتی که در آنها سیستم&zwnj های رایانه&zwnj ای مورد استفاده قرار گرفته جرم جعل است.

از نظر فقهی می&zwnj توان گفت که هر کسی عالماً عامداً اعم از قول و فعل و ترک فعل که به واسطه رایانه صورت پذیرد به گونه&zwnj ای موجب تعدی به اعراض انساب، اموال عقول و نفوس شود به گونه&zwnj ای که شارع بدان امر یا از آن نهی کرده باشد گناه و جرم محسوب می&zwnj شود و درخور کیفر حدّ یا تعزیر می&zwnj باشد چون در هر صورت علماء اسلامی « هدف از کیفر را پاسداری از مصالح عمومی و معتبر اسلامی یعنی حفظ و حراست از نفس، دین، ناموس، عقل و مال دانستند

این جرم، علیرغم اینکه در بسیاری از موارد موجب بردن مال می&zwnj شود، در زمره جرائم علیه آسایش عمومی، و نه جرائم علیه اموال، طبقه&zwnj بندی شده است که نشانگر توجه به ابعاد غیر مالی آن یعنی سلب اعتماد عمومی و نیز ضررهای غیر مالی دیگری است که ممکن است از ارتکاب جعل به اشخاص وارد شود. برای مثال، جعل مدرک دانشگاهی می&zwnj تواند باعث خدشه وارد شدن به اعتبار و حیثیت دانشگاه مورد نظر شود.

یکی از علمای فقه در این خصوص می&zwnj گوید: هر چقدر چیزی ارزشمندتر و شریف&zwnj تر باشد، قلب و دس و غش و تزویر در آن خطرناک&zwnj تر، رذیلانه&zwnj تر و خسارت&zwnj بارتر است و شناخت مقلوب و مغشوش و مجعول در آن، مهم&zwnj تر و ضروری&zwnj تر.

جرم جعل به جرم کلاهبرداری بسیار نزدیک است. از آن رو که در هر دو جرم نوعی تحریف حقیقت و توسل به حیله و تقلب- که در جعل رایانه&zwnj ای نیز مشاهده می&zwnj گردد- وجود دارد و از همین رو عنوان فصل پنجم قانون تعزیرات مصوب سال 1375 « جعل و تزویر» انتخاب شده است که کلمه اخیر نشانگر حیله و فریب و تقلب است. بعلاوه در بسیاری از موارد، ولی نه همیشه، جرم جعل در راستای تهیه مقدمات برای ارتکاب کلاهبرداری و بردن مال دیگری ارتکاب می&zwnj یابد. بنابراین از لحاظ فقه اسلامی نیز می&zwnj توان با استناد به عناوین کلی مثل منع اکل مال باطل یا منع تدلیس و تقلب که در قرآن کریم به کرات مورد اشاره قرار گرفته است، ارتکاب این عمل را ممنوع و موجب عقاب و تعزیر دانست.

قرآن در منع « اکل مال به باطل» می&zwnj فرماید: « یا ایها الذین آمنوا لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل» ، همین&zwnj طور قرآن پس از تشویق افراد به وصیت کردن به نفع اقربا و خویشاوندان، عمل کسانی را که پس از شنیدن وصیت کسی، آن را به نحو تحریف شده&zwnj ای منعکس می&zwnj نماید تقبیح کرده است: « ... فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علی الذین یبدلونه ان&zwnj &zwnj الله سمیع علیم» . توجه به این نکته جالب خواهد بود که کار این قبیل افراد شباهت با جرمی دارد که در حقوق ما تحت عنوان جعل معنوی یا مفادی مورد بحث واقع می&zwnj شود. قرآن هم&zwnj چنین عمل آن دسته از یهودیان را که به تحریف کردن کلمات از مواضع اصلی آنها دست می&zwnj زنند تقبیح و سرزنش کرده است: « من الذین هادوا یحرفون&zwnj الکلم عن مواضعه» .

در جعل سنتی، جاعل برای آنکه امر خلاق واقع را حقیقتی قلمداد کند و به عنوان یک امر معتبر در مراجع مختلف مورد استفاده قرار دهد دست به قلب حقیقت و مخدوش کردن و تغییر دادن واقعیت می&zwnj زند که این عمل هم می&zwnj تواند به صورت مادی که از آن به جعل مادی و هم به صورت معنوی که از آن جعل معنوی یا مفادی تعبیر می&zwnj شود، قابل ارتکاب باشد. هم&zwnj چنین زمانی جعل سنتی کامل می&zwnj گردد که امکان اضرار به اشخاص حقیقی یا حقوقی صورت پذیرد ولو اینکه این ضرر عملاً ایجاد نشده و امکان بالقوه تحقق آن در آینده وجود داشته باشد که به صورت ضرر مادی و یا معنوی قابل تحقق می&zwnj باشد.

بنابراین در وقوع جعل در مفهوم سنتی آن، نیاز به سوءنیت عام به همراه سوءنیت خاص وجود دارد که همگی موارد فوق در جعل رایانه&zwnj ای نیز وجود دارد منتها در جعل رایانه&zwnj ای، رایانه به عنوان ابزار و وسیله ارتکاب جرم، مجرم را به سوی ارتکاب آن سوق می&zwnj دهد.

گفتار هفتم- نتیجه

علیرغم تفاوت در روش&zwnj های ارتکاب عنصر مادی، شباهت&zwnj هایی نیز میان جعل مرتبط با رایانه و جعل در مفهوم سنتی آن وجود دارد که یکی از آنها قلب حقیقت و مخدوش کردن و تغییر دادن واقعیت است تا از طریق آن، امر خلاق واقعی را حقیقت قلمداد و در مراجع مختلف به عنوان یک امر معتبر مورد استفاده قرار گیرد. بعلاوه بسته به اینکه دگرگون&zwnj سازی حقیقت، در بعد مادی و محسوس قابل رؤیت، انجام شده باشد، جرم جعل مادی یا مفادی محقق می&zwnj شود.

و بالأخره آخرین شباهت در عنصر مادی، مربوط به رکن ضرری هردو جرم است. به عبارت دیگر، همچون جعل در مفهوم سنتی کلمه، زمانی جرم جعل مرتبط با رایانه محقق می&zwnj شود که علاوه بر قلب حقیقت، به یکی از روش&zwnj های مندرج در قانون، داده پیام تولید شده قابلیت و امکان اضرار به اشخاص حقیقی یا حقوقی را داشته باشد ولو اینکه ضرر عملاً ایجاد نشده و امکان بالقوه تحقق آن در آینده وجود داشته باشد و اعم از اینکه ضرر مادی یا معنوی نسبت به اشخاص حقیقی یا حقوقی دولتی، یا غیر دولتی قابل تحقق باشد پس ایراد ضرر بالفعل در تحقق این جرم شرط نیست.

در خصوص عنصر روانی این جرم نیز باید گفت که سوءنیت عام انجام فعل مجرمانه و قلب حقیقت همراه با سوءنیت خاص تحقق ضرر یا امکان ایراد ضرر مادی یا معنوی به اشخاص حقیقی یا حقوقی، دو رکن اساسی عنصر روانی این جرم به&zwnj شمار می&zwnj رود و مسلماً اجرای آن با دادگاه خواهد بود.

مجازات جعل رایانه&zwnj ای در مقایسه با جعل در مفهوم سنتی، ملایم&zwnj تر تعیین شده است ولی رویکرد قانون&zwnj گذار همچنان بر تعیین مجازات سالب آزادی در خصوص جرم استوار است که نشانگر شدت جرم و اهمیت حمایت از جامعه در برابر ارتکاب چنین جرائمی است. به نظر می&zwnj رسد که قانون&zwnj گذار امیدوار است تا با بهره&zwnj گیری از ارعاب ناشی از اعمال مجازات سالب آزادی با گسترش روزافزون این پدیده مجرمانه مبارزه نماید.



دریافت‌فایل



  • ۰
  • ۰
دانلود

به طور کلی دیابت به چهار گروه دیابت نوع ۱، دیابت نوع ۲، دیابت حاملگی و دیابت به علل متفرقه تقسیم&zwnj بندی می شود.
دیابت نوع۱:
در دیابت نوع ۱ که ۱۵- ۱۰درصد کل موارد دیابت را تشکیل می &zwnj دهد، تولید انسولین از پانکراس به علت از بین رفتن سلول&zwnj های سازنده ی انسولین، متوقف می &zwnj شود. به همین دلیل افراد مبتلا به این نوع دیابت باید از بدو تشخیص، انسولین مورد نیاز بدن را به صورت تزریقات روزانه تأمین کنند. به همین دلیل به آن &ldquo دیابت وابسته به انسولین&rdquo نیز می گویند.
دیابت نوع ۱ اغلب در سنین زیر ۳۰ سال به وجود می&zwnj آید، لذا به آن &ldquo دیابت جوانی&rdquo نیز می گویند.
دیابت نوع۲:
دیابت نوع ۲ بیشتر در بالغین بالای ۳۰ سال و چاق دیده می &zwnj شود که ۹۰- ۸۵ درصد کل موارد دیابت را شامل می گردد و انسولین تولید شده از پانکراس در این افراد به خوبی عمل نمی &zwnj کند. در واقع یا پانکراس به اندازه ی کافی انسولین ترشح نمی&zwnj کند و یا این که انسولین ترشح شده، به علت وجود مقاومت سلول ها به انسولین مخصوصاً در افراد چاق، فاقد کارآیی لازم است.
به این نوع دیابت، &ldquo دیابت غیر وابسته به انسولین&rdquo یا &ldquo دیابت بزرگسالان&rdquo نیز می گویند.
دیابت حاملگی:
دیابت حاملگی به دیابتی گفته می &zwnj شود که برای اولین بار در طول حاملگی تشخیص داده شود. این نوع دیابت معمولاً گذراست و بعد از اتمام حاملگی بهبود می &zwnj یابد. خانم&zwnj های مبتلا به دیابت حاملگی بعداً در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.
دیابت با علل متفرقه:
از علل متفرقه ی دیابت می &zwnj توان به جراحی، داروها (مثل کورتیکواستروئیدها)، سوء تغذیه و عفونت اشاره کرد.

۵ اصل کنترل دیابت عبارتند از:

آموزش، کنترل روزانه، تغذیه ی صحیح، فعالیت جسمانی و مصرف منظم داروها (قرص یا تزریق انسولین).

آیا دیابت درمان دارد؟

هنوز درمان قطعی برای دیابت پیدا نشده است. حتی روش&zwnj های جدیدی مثل پیوند سلول&zwnj های بتا به افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نیز، به علت ضرورت مصرف داروی ضد َردِ پیوند به صورت مادام&zwnj العمر و عوارض احتمالی ناشی از آنها، برای اکثریت افراد مناسب نمی &zwnj باشد. با این وجود رعایت ۵ اصل کنترل دیابت که در ادامه به آنها اشاره خواهد شد باعث می &zwnj شود تا افراد دیابتی بتوانند یک زندگی سالم در مقایسه با افراد غیر دیابتی داشته باشند و از پیدایش عوارض دیابت جلوگیری کنند.

شامل 46 صفحه word



دریافت‌فایل